Rameau at a click
Key biographical dates
Family
Son of
Claude Demartinécourt (1652-1697) and Jean Rameau (1638-1714)
Brother of
Edmée (1672-1678), Marguerite (1675-1753), Marcelline (1674-ca1684), Marguerite Cécile (1675-ca1685), Élisabeth (1678-1712), Jean-Constant (1680-ca1685), Marie-Claude (1681-1762), Philippe-Eugène (1685-1706), Claude-Bernard (1689-1761), Claude (1690-ca1696), Jean (1693-ca1697)
Spouse of
Marie-Louise Mangot (1707–1785), whom he married in 1726
Father of
Claude-François (1727-1788), Marie-Louise (1732-1777), Alexandre (1740-1744) and Marie-Alexandrine (1744–1808)
Positions and titles
1702 : Organist at Avignon Cathedral (Notre-Dame des Doms), then at Clermont Cathedral
1706 : Organist of the Jesuit Collège Louis-le-Grand (rue St Jacques, Paris) and organist to the Pères de la Mercy (Mercedarians), rue du Chaume, Paris
1709 : Organist of Notre Dame in Dijon
1713 : Organist of the Dominican convent in Lyon (the Jacobins)
1715 : Organist of Clermont Cathedral
1731 : Director of La Pouplinière’s orchestra (until 1753)
1732 : Organist of Ste Croix de la Bretonnerie in Paris (until 1738)
1745 : Composer of the Musique de la Chambre du roi
1750 : Pensioned by the Académie royale de musique as composer
1752 : Member of the Société Littéraire Richard de Ruffey and the Société Littéraire de Dijon
1757 : Exclusive contract with the Académie royale de musique
1761 : Member of the Académie de Dijon
1764 : Knight of the Ordre de Saint-Michel
1764 : Ennobled by Louis XV
Main works
1706 : Premier Livre de Pièces pour clavecin
1722 : Traité de l’Harmonie réduite à ses principes naturels
1739 : Dardanus (first version)
1741 : Pièces de clavecin en concert
1754 : Castor et Pollux (second version)
1763 : Les Boréades (not performed until 1982)
His most famous pieces
Le Tambourin (from the Second Livre de Pièces pour clavecin arranged as an additional entrée Les Fêtes d’Hébé)
Les Sauvages (from the Troisième Livre de Pièces pour clavecin arranged as an additional entrée Les Indes galantes)
Les Niais de Sologne (from the Second Livre de Pièces pour clavecin arranged as an additional entrée Dardanus)
La Poule (from the Troisième Livre de Pièces pour clavecin)
Folly’s first air (from Platée)
Phèdre’s last scene (from Hippolyte et Aricie)
De l’oubli à la redécouverte : quelques dates clés
1785 : Last performances of Castor et Pollux at the Paris Opéra
1876 : Celebration of the bicentenary of Rameau’s birth. The city of Dijon erects a statue of the composer for the occasion
1894 : Launching by Éditions Durand of the first monumental edition of Rameau’s works, under the general editorship of Camille Saint-Saëns
1908 : Performances of Hippolyte et Aricie at the Palais Garnier under the aegis of Vincent d’Indy
1952 : Performances of Indes galantes at the Palais Garnier
1956 : Performance of Platée at the Aix-en-Provence Festival, with Michel Sénéchal in the title role
1983 : Celebration of the tercentenary of Rameau’s birth. On this occasion, production of Hippolyte et Aricie at the Aix-en-Provence Festival, conducted by Sir John Eliot Gardiner
1996 : Launching of the second monumental edition of Rameau’s works by the Société Jean-Philippe Rameau under the general editorship of Sylvie Bouissou, published by Billaudot, then by Bärenreiter
1999 : New production of Platée at the Palais Garnier, directed by Laurent Pelly
2009 : New production of Hippolyte et Aricie at the Théâtre du Capitole in Toulouse, then at the Palais Garnier (2012), directed by Ivan A. Alexandre
2014 : Commémoration du 250e anniversaire de sa mort. À cette occasion, recréation en version de concert des Fêtes de l’Hymen et de l’Amour, des Fêtes de Polymnie et du Temple de la Gloire
Celebration of the 250th anniversary of Rameau’s death. On this occasion, concert performances of Fêtes de l’Hymen et de l’Amour, Les Fêtes de Polymnie and Le Temple de la Gloire
See the full list of performances of Rameau’s operas between 1733 and 2013